Vår blogg - Megafon

Et global syn, fra Italia!

By Nathalie By Federico de Nardis on 27/05/2015

Federico de Nardis er Maxus EMEA CEO. Les artikkel som ble publisert på campaignlive.co.uk.

Global viewpoint from Italy

By Federico de Nardis, campaignlive.co.uk, Thursday, 21 May 2015 08:00AM

 

I’ve spent the past two years travelling across Europe and the Middle East, talking to hundreds of people – clients, colleagues, competitors, media owners, cab drivers, bartenders – and realised that Italy’s image is far better outside than inside the country.

This is probably because Italy remains a very popular destination for tourists, but also because of the hard work of our best ambassadors: Italian restaurants, food and wine producers, and fashion designers etc. I’ve met many Italians working abroad. Hard workers who love their home country but are fed up with all the hurdles created by the bureaucracy facing entrepreneurs in Italy.

As the prime minister, Matteo Renzi, puts it: "Italy remained attached to conservatism. It had a political class that lived in the past and didn’t build the future. The past is our strength, but it risks becoming our ruin if we walk with our heads turned backwards."

A country once renowned for being innovative and creative, Italy is now at the very bottom of all international rankings for R&D investments, high-speed internet connectivity, new patents… the list goes on. 

The media scenario hasn’t been too different from the political one: the biggest players in TV and print, in particular, have put all their energy into defending their positions instead of creating new opportunities.

 But for the first time in decades, we have a real chance to shake off the old conservatism and restart building our future.

A new generation is taking over the old political parties – as Renzi is doing with Partito Democratico – and with plans to stop using their political power as a veto-power, obsessed by being anti-something: anti-communist, anti-capitalist, anti-Berlusconi…

The energy and passion from these new leaders is all about the future and is contagious. It’s time to build, not to destroy any more. The new generation is younger than the traditional Italian political class and much more international in its thinking. It looks at what other countries have done to support entrepreneurship and to create a new welfare without preconception and old ideologies.

These new visions much more closely represent the country I want to live in, and I think will herald a great new age for business and media. It is more than just visions, however. These new political attitudes can drive growth and influence investment. The next five years will, I hope, see the Italian business and media landscapes once more leading the world.

Federico de Nardis is the chief executive, EMEA at Maxus

Bli kjent med Millennials

By Arber on 15/04/2015

I disse dager skriver jeg mitt CEMS Business Project om det som på engelsk kalles “convenience and fuel retail” - bedre kjent som bensinstasjoner på godt norsk. Hensikten er å forstå hvordan man kan tjene mer penger på såkalte “Millennials”, eller “Generation Y” om du vil, og gjøre dem mer lojale. Men hvem er egentlig “the Millennials”?

 

Jeg er - jeg og alle andre mellom 19 og 35 år. Det er vi som er etterkommere av “Babyboomers” og “Generation X”, folk født mellom etter krigen og frem til 1980. Når sistnevnte, mine foreldre, falmer inn i pensjonisttilværelsen, vil “Millennials” utgjøre den mest kjøpesterke gruppen i store deler av verden. I mange land utgjør den også den største demografiske gruppen. I Norge utgjør “Millennials” ca. 25% av befolkningen (SSB). Disse to faktumene alene tilsier at “Millennials” bør være i tankene til enhver som ønsker å selge noe som helst. Men å selge til Millennials er lettere sagt enn gjort!

 

(blog.sap.com)

 

I motsetning til våre foreldre, har vi blitt oversvømt av kommersielle budskap så lenge vi kan huske. Dette har naturligvis påvirket vår holdning til reklame. Vi har skyhøye, komplekse forventninger. Hvis ikke disse innfries, er vi snare med å bytte leverandør. Ikke nok med det, vi er også mer gjerrige enn våre forgjengere. Dette skyldes i stor grad at vi er vokst opp under tøffere økonomiske tider. Det er verdt å merke seg at det som tidligere ville blitt kalt for gjerrig, nå har blitt byttet ut med nøysom; “Millennials” komplementerer hverandre i større grad for “røverkjøp” fremfor å stemple noen som gjerrige. Denne prisbevisstheten gjør det ikke noe enklere å komme innpå en “Millennial”.

 

Kvalitet er fortsatt den viktigste attributten når vi skal velge et produkt eller en tjeneste. Det har sine oppsider og nedsider. Opp: Det er fortsatt gode muligheter for differensiering utover pris. Ned: “Millennials” krever kvalitet over hele linja, ikke bare på sluttproduktet. Sistnevnte handler blant annet om at “Millennials” skyr unna produkter som ikke er produsert på en forsvarlig og/eller bærekraftig måte. Bevisstgjøringen rundt bruk av palmeolje og barnearbeid er et kroneksempel på dette. Enkelte kioskkjeder i Europa har også begynt å vise kundene sine prisingen fra råvareutvinner, til foredler, videre til forhandler og til slutt den prisen du og jeg betaler i butikken. På toppen av dette, “Millennials” er hele tiden koblet til hverandre gjennom sosiale medier og andre digitale plattformer. Det betyr at hvis du tråkker i salaten er faren stor for at det sprer seg ofte som ild i tørt gress.

 

Nå skjønner jeg om du som leser tenker: “Millennials er helt umulige å nå ut til, så dette er bare å gi opp - jeg satser på barn og pensjonister”. Frykt ikke! “Millennials” er ikke så håpløs målgruppe som de kanskje fremstår ovenfor. Til tross for å være notorisk illojale, viser en studie fra USA at “Millennials” er minst like lojale som sine forgjengere, bare at terskelen for å bli det er høyere. De betaler også over mer for et produkt dersom de finner differensieringen verdig. Fremover vil det bli viktigere for forhandlere å komme tettere innpå kundene sine, og levere skreddersydde løsninger.

 

Det jeg prøver å si med dette innlegget er at forhandlere av produkter og tjenester vil oppleve et raskere maktskifte i tiden fremover. Konkurransen vil tilspisse seg enda mer, og bedrifter må jobbe enda hardere for å holde hodet over vannet. De som lærer seg å kjenne sine “Millennials”, er proaktive og agerer vil høste frukter som aldri før - ref. mitt forrige innlegg om disruptiv innovasjon.

The Internet of Things - Creative technlogy på agenda i neste inspirasjons seminar i Maxus.

By Nathalie on 14/04/2015

Nico Abbruzzese, Global Director of Creative Technology i Maxus Metalworks, kommer for å holde foredrag på Gulltaggen om The Internet of Things.

Imna skriver følgende:

“Nico has been an entrepreneur since his early 20s. Coming from a background in digital design since its early days, he’s been working with digital technology and creativity for over 15 years, accumulating a solid brand marketing, advertising and creative ideas portfolio.

From managing startup agencies and entrepreneurial projects to large global agency networks, he’s found in the space of creative technology the perfect combination of his passions and skills.

Problem solving from his consulting background, insatiable imagination from his creative roots, a knack for making ideas happen through technology and a solid entrepreneurial mindset from his experience.

Innovation fuels passionately my work, Nico says – Enabling business outcomes and real world value.”

 

I den forbindelse holder vi en inspirasjons seminar med Nico I våre nye lokaler I Kongensgate 6 den 30.4 fra 8.30 til 10.30. Det blir spennende, inspirerende og lærerikt.

Ta kontakt om du har lyst til å komme. 

Velkommen til våre nye lokaler i Kongens gate 6

By Cecilie on 12/04/2015

Mandag 13. april er vi på plass i nye lokaler i Kongens gate 6.

Maxus, og resten av våre søsterbyråer i GroupM, er nå på plass i Kongens gate 6, Sjøfartsbygningen. Et ærverdig bygg fra 1914/-15, med mye historisk sus i veggene. Det gamle verneverdige som stallhusene, trappeoppgangen og de gamle skiltene, i kombinasjon med moderne innredning og design kløktig utarbeidet av Krohn Interiørarkitekter, er stilig. Dette gir den perfekte rammen for den gode følelsen, dynamisk arbeidsmiljø og masse entusiasme.

VELKOMMEN INN!

Category: Maxus | Comments...

SXSW: In search of a higher purpose

By Nathalie By Nick Vale, Global Head og Planning, Maxus on 20/03/2015

Nick Vale, global head of planning at Maxus, reflects on the joys of getting uncomfortable at the annual SXSW Interactive festival in Austin, Texas.

To attempt to pull a singular topic or even a range of topics from the maelstrom of ideas that is SXSW is futile; capturing the current of ideas, their spirit and essence and packaging them up to bring home is invaluable.

My personal hope was that the festival would this year go beyond tech (and the repetitive repurposing of tech) in all its GoPro-enabled, drone-delivered 3D-printed glory, and deliver a call to arms to an industry that is all too often self-serving to stop showing off: to start thinking.

And I’ve been pleasantly fulfilled. While fully expecting a continued focused on the Internet of Things, everything this year has spoken to tunes of humanisation, higher purposes and ways to make humanity better as a whole.

A growing presence of artists and designers signifies an embracing of alternate and entwined perspectives. It’s a refreshing invitation for us to look at problems from a different angle – to pivot our thinking to find ‘the spaces in between’.

Fusion of ideas

In her keynote session, MoMA’s Paulo Antonelli spoke of designers and architects working in tandem with bioengineers; a fusion of ideas and expertise that creates new human landscapes, such as the embedding of nanoparticles right into the fabric of building to purify our air.

This coming together of disparate fields – inviting radical new ways of thinking – is tremendously exciting and pushes innovation into new spaces.

Conversation around wearables and in-store tech, for example, has evolved into the realm of emotion and purpose. In the retail space, we’ve heard talk of conducting heat maps of consumers. Mapping the emotional reactions of consumers at the moment they experience an aisle or product range is a really powerful idea.

As Morgan Spurlock sagely put it, no amount of tech is going to make a bad story good. The assumption can now be that the technology exists. It needs to take a back seat and let the idea come centre stage so we can focus on adding value to people’s lives.

Yes, we’ve seen some really interesting, extremely good and inspiring work over the past 20 years, but has any of it been truly ground-breaking, or driven culture to the same extent that ‘Lemon’ did in the 60s, ‘Pregnant Man’ in the 70s and ‘1984’ or ‘Laundrette’ in the 80s?

Blown away

Overall, the zeitgeist here in Austin strikes a tuneful chord with our approach at Maxus of leaning into change, which I interpret as always having something interesting to say. I was blown away at one morning session at the idea that humanity could eradicate all disability within 100 years (as a conservative estimate), with bionic implants enabling humans to perform significantly better than the average person today.

While I’m not purporting that media can save humanity, what we can do is inject the spirit of innovation we’re seeing into how we think about people, into our planning and the products we create for clients to deliver to their audiences. We could start by introducing a more ‘Spartan’ approach to ourselves and our work. Our job is to create the great ideas that genuinely fuel innovation and open the door to great tech.

Progress means taking a fresh look at ourselves and defining, or redefining, what our communications industry exists for. We need to take a long, hard inwards look at our industry (and ourselves) and start to get a little more uncomfortable with what we see.

Nick Vale, global head of planning, Maxus

Disruptiv innovasjon

By Arber on 09/03/2015

Kampanje.com fikk masse å skrive om da da de ferskeste lesertallene for aviser og magasiner ble offentliggjort av Mediebedriftenes Landsforening tirsdag formiddag forrige uke. Jeg tenkte å presentere de viktigste tallene for deg, som en innledning til et mye viktigere tema. God lesing!

 

Storeslem er det “overraskende” fallet i papiraviser på hele 10,4 %, sammenliknet med 3,7 % året før. At flere mediehus opplever fallet som overraskende synes jeg er litt merkelig. Man trenger ikke mer enn et kjapt blikk på utviklingen i internettbruk blant Norges befolkning (stalltips: TNS Gallup Forbruker & Media) for å oppdage at den er nærmest eksponentiell. Når så stor andel av befolkningen bruker sin tid på en digital plattfom i økende grad, synes jeg “overraskende” blir litt tynt.

 

Nå har også antall nordmenn som daglig leser aviser digitalt (60 %) overgått andelen som tviholder på sammenpresset tremasse (58 %), i følge TNS Gallup. Samtidig kan de fortelle at den markante veksten på mobil har resultert i en daglig dekning på 54 %. Hva betyr dette for mediebyråene?

 

Mitt (personlige) inntrykk er at mediebyråenes popularitet ofte har blitt målt i deres evne til å maksimere ROI for kundene. I et forenklet bilde innebærer dette at de byråene som forhandler de beste prisene og plasserer best, blir kongen(e) på haugen. Litt sånn som rendyrkede sprintere i ski-VM. Men hva er det som egentlig har foregått de siste 10 årene?

 

Digitaliseringens fremmarsj er et prakteksempel på det som kalles disruptiv innovasjon. Kort forklart betyr det at en nyvinning utkonkurrerer eksisterende løsning. Dette er noe alle i mediebransjen har erfart og måttet føle på - ingen overraskelser her altså. Det fine med disruptiv innovasjon er at fenomenet har lenge blitt forsket på av folk som er mye smartere enn meg (og kanskje deg?), og kommet frem til måter å takle dette på. Nøkkelen: Vær først ute mot ditt eget produkt/tjeneste. Det er den eneste måten å komme vinnende ut av en slik hendelse! Man kan alltids klare “å holde hodet over vannet”, men da får du ikke dra hjem og feire hver dag med hodet hevet og sprudlevann i glasset - Justyna Kowalczyk.

 

Å være først ute mot sin egen virksomhet er alt annet enn enkelt. Det krever bunnsolid bransjeinnsikt, en knalltøff ledelse og en evne til å overbevise kundene dine om at allfarsvei er feil vei på lang sikt. For å sitere en professor på BI, Espen Andersen: “På det tidspunktet du ser det i regnskapene … så er det allerede for sent”. Det betyr at det er nødvendig med en strategisk tilnærming. I en bransje som mediebransjen, som ofte beveger seg raskere enn lyset, blir man fristet til å tenke kortsiktig: forhandle de beste prisene fra år til år og opprettholde kunderelasjoner. Det er også viktig, men på kort sikt. Du er først og fremst en rådgiver for dine kunder. Da er det din oppgave å vite hvordan merverdien skal skapes om 5 eller 10 år, og lede kunden din i riktig retning. For å ligge fremst lengre ned i veien - Petter Northug - utfordrer jeg mediebyråene til å utfordre seg selv når det går som best.         

 
Skrevet av
Arber - Summer Intern 2014

Creative Wake up hos MTG

By Magdalena on 05/03/2015

Dagen i dag startet hos MTG hvor tanken var «hvordan arbeide mer kreativt». Christian Steen fra SMFB hadde mange gode poenger som jeg ønsker å dele med dere. Han mente blant annet at en del av deres suksessfaktor er at de ikke har en business modell. Han sier at det er meget enkelt og at det handler om å få rede på hva kundens egentlige problem er og hvordan vi faktisk løser det best. Ikke vanskeligere enn som så altså. I tillegg hadde en han meget god poeng som omhandlet integritet; bruk kundens penger som om det skulle ha vært dine egne. Først da kan du begynne å se om det konseptet du presenterer er interessant eller ikke. Christians formel for å bli mer kreativ i sitt tankesett er å involvere så mange som mulig, med ulik erfaring inn i prosessen (og dette er noe de gjør når de ansetter nye folk) I tillegg mener han at det å ha mest mulig innflytelse ut mot kunden og snu på den «gammeldagse» hierarkiske modellen er nøkkelen. Noe som jeg velger å ta med meg videre er at det gjelder å ha et iboende trang til å utfordre og en naturlig kompromissløshet. Først og fremst i forhold til oss selv men også ut mot våre kunder. I tillegg ligger det mye i «Failure is always an option, but fear is not», det handler om å tørre å tenke stort og ikke la oss stoppe av redselen for hva som kan gå galt. For vi vet jo alle at uten guts, no glory! Her er en reklamefilm fra SMBF som er verd å få med seg:

http://kreativtforum.no/arbeid/2014/09/geox-lar-deg-velge-varet

Vi blogger om mote og trender

By Nathalie on 28/02/2015

Vi er opptatt av mote og trender, følger med og blogger om det på tumblr sammen med fashionistas fra Maxus kontorer i verden.

En god anledning for oss til å vise den Skandinavisk, og Norske, minimalism og enkelhet.

Sjekk vår siste innlegg om Tom Wood nyeste kolleksjon og les om Fashion week i Spania blant annet.

Tom Wood Spring / summer 2015 collection

Tv-året begynner bra!

By Marte on 06/02/2015

Et nytt år byr på nye muligheter og det er alltid spennende å se hvordan nye og "gamle" Tv-konsepter klarer seg i en ny sesong.

Da vårtablåene ble presentert var det ingen tvil om at både TV2 og SBS Discovery ønsket å fortsette "Tv-krigen". Kanalene har aldri før presentert så mange egenproduksjoner i en sesong. I tillegg hadde NRK begynt å kjenne på konkurransen, med tapte andeler i høstsesongen, så de ønsket å melde seg på med flere ny-satsinger. Dette gjorde det ikke enklere for lillebror MTG som har tapt andeler de siste sesongene. Nå har de fått ny ledelse som ønsker å sette sitt preg på tablået og selvfølgelig snu synkende andeler.

Nå er januar over og vi har fått en liten indikasjon på hvordan slaget om Tv-seerne utvikler seg, men kampen er på ingen måte over - vårsesongen har bare så vidt begynt. Foreløpig er NRK den store vinneren med Kampen om Tungtvannet, Anno, Vintersport og helgeunderholdning. Med VM i flere vinteridretter som nå kommer på løpende bånd har de tenkt å fortsette å underholde seerne.

49,6% av all Tv-seing i Norge i januar gikk til NRK totalt:

Det er NRK totalt som har tatt litt andeler i 12+, mens både TV2 gruppen og SBS Discovery har mer eller mindre like andeler som i fjor. MTG og FOX er noe tilbake.

Hvis vi ser på den kommersielt interessante målgruppen P15-50 er seerandelene fordelt slik:

Her ser vi at både NRK totalt og TV2 gruppen har økt andelene sammenlignet med januar i fjor og at alle andre kanaler er noe tilbake.

 

Totalt så vi 213 minutter på Tv i januar, det er en økning på 6 minutter sammenlignet med i fjor. I målgruppen P15-50 så vi 168 minutter på Tv i januar, det er en økning på 3 minutter sammenlignet med i fjor.

 

Programmer

NRK dominerer hvis vi ser på mest sette programmer i januar og har over 18 programmer som har blitt sett av mer enn 1 million seere! I tillegg til Kampen om Tungtvannet (snitt på over 1,3 millioner seere) som dere kan lese mer om i forrige blogg-innelgg, har både Mesternes Mester og Nytt på Nytt hatt et snitt på over 1,2 millioner seere i januar og både Lørdagsrevyen og Søndagsrevyen har et snitt på over 900 000 seere.

Anno har i januar et snitt på 790 000 seere, Hver gang vi møtes på TV2 har et snitt på 738 000 seere og Tjukken og Lillemor har et snitt på 703 000 seere.

Mest sette enkeltepisode på TV2 er Hver gang vi møtes med 875 000 seere.

Mest sette program på TVN er På liv og død med 300 000 seere i snitt, mest sette enkeltepisode ble sett av 347 000.

Mest sette program på TV3 er Luksusfellen med 208 000 seere i snitt, mest sette episode ble sett av 224 000.

Kampen_om_tungtvannet

TV konsumeres på nett og i opptak!

By Nathalie on 03/02/2015

Halvparten av tv-seeingen i Norge endte hos NRK i januar med en markedsandel på 49,6%.

Mange kommersielle tv-kanaler hadde ikke regnet med at NRK kom til å få så stor suksess med både "Anno" og "Kampen om tungtvannet" i tillegg til sterk helgeunderholdning. Over 1,2 millioner nordmenn så siste episode av "Kampen om Tungtvannet" som også har fått bred dekning i medier. Det har gått et historisk sus over Norge de siste ukene.

Ser man på alle seere under ett, de som så live, i reprise, i opptak og på nett hadde serien 1.346.000 seere i snitt pr episode.

Det som har vekket min oppmerksomhet er det man kaller Total Screen Rating (TSR) og spesielt den voksende andel av seere som ikke så serien live eller i reprise.
Men først om TSR, dette måler alle seere;

  • de som så live når NRK valgte å sende serien på søndag kveld,
  • de som så i opptak inntil 7 dager etter første sending (og der vil tallene øke fremover siden sist episode er 1 dag gammel),
  • reprise seing
  • nett tv-seing.

På den måte kan NRK flagget med et snitt på 1,7 millioner seere per episode. Det er stort for Norge når sport og spesielt vintersport er det som pleier å treffe Nordmenn i deres hjerte.

 

For det andre synes jeg at våre nye vaner er spennende. I snitt har 27% av seere ikke sett serien live, og av disse så 8% den på nett. 10% av seere på de første episodene har sett på nett og over 13% i opptak.


Det er for meg den nye fremtiden for tv seing; når jeg selv vil, når jeg selv kan. Denne utviklingen tror jeg kommer til å vokse enda fortere fremover og det blir spennende å følge med.

 
maxus mouth

Tagger

Kategorier

Søk


Arkiv