Vår blogg - Megafon

SBS Discovery Vårlansering

By Marte on 24/11/2014

71° nord - Norges tøffeste kjendis, sesong 6Her er årets 71-grader Nord kjediser (foto fra tvnorge.no)


SBS Discovery har også lansert sitt vårprogram. Kanalgruppen har vokst 11 sesonger på rad og det er knyttet stor spenning til om kanalen fortsetter veksten. 

Gruppen legger mesteparten av kruttet på TVNorge som fortsetter sin humorsatsing og lanserer Mellom Bakkar og Berg med Espen Eckbo, Odd Magnus Williamson, Henrik THodesen, Lene Kongsvik Johansen og Kevin Vågenes. Programmet er en slags parodi på Norge Rundt.

Årsrevyen med Harald Eia er også en nysatsing, et panelprogram der en rekke norske komikere oppsummerer året som har gått.

I tillegg kommer nye episoder av Neste sommer og Helt Perfekt med Thomas Giertsen.

Men det blir ikke bare humor blant nysatsingene. I Lov og Orden følger 35 kamerateam politiet i alle slags avdelinger en hel dag på jobb, inspirert av på Liv og Død.

I Jegertvillingene følger vi tvillingene Johanne og Kristine Thybo Hansen på jakt etter eksotiske dyr i USA.

Aamodt og Kjus på Bortebane konkurrerer de to eks-alpinistene nå mot norske idrettsstjerner på deres egen hjemmebane.

I Boligkrise strekker TVNorge ut en hjelpende hånd til frustrerte norske huseiere som ikke får solgt boligen sin.

I The Biggest Loser Norge skal Henriette Bruusgaard og hennes kostholds- og treningseksperter hjelpe overvektige unge nordmenn med å få livet på rett kjøl.

TVNorge fortsetter også med Åndenes Makt, en ny runde med kjendiser i 4-stjernes Middag, enda flere kjendiser i 71 grader Nord - Norges tøffeste kjendis, de lager også en ny runde med På Liv og Død.

I tillegg til TVNorge består kanalgruppen av FEM, MAX, VOX, Discovery, TLC og fra 1/1 også Eurosport.

MTG Vårlansering

By Marte on 17/11/2014

                                                                                                                  (Foto fra tv3.no)


Det er knyttet stor spenning til om MTG-kanalene klarer å stoppe den nedadgående trenden og begynne å vokse igjen. Gruppen trenger høyere seerandeler for å kunne bite fra seg i Tv-markedet. 

I 2009 hadde MTG-gruppen (TV3+Viasat4+TV6) totalt 14,1% seerandel i målgruppen P15-50, til nå i år har de en seerandel på 10,1% i samme målgruppe.

Den nye ledelsen øker antall timer med egenproduksjon fra 119 til 184 denne våren og sier at dette er første steg på veien til noe nytt.

Vårens nye satsinger på TV3 er:

Bertrands Metode
Med mentaltrener Erik Bertrand Larsen

Pascals Konditori
Med Pascal Dupuy

Brannstasjonen
Dokusåpe

I tillegg fortsetter TV3 med:
Paradise Hotel
Masterchef,
denne gangen med både hobbykokker og kjendiser

Norges Styggeste Rom
Boligjakten
Luksusfellen

På TV6 blir vårens egenproduksjon Ida's Fristelser, med vinneren av Hele Norge Baker.

På Viasat4 blir vårens egenproduksjon Hundepatruljen.

Category: TV | Comments...

MAXUS VOKSER OG TRENGER FLERE FOLK

By Kristian on 07/11/2014

Maxus er ett digitalt orientert fullservice mediebyrå. Vi er en del av GroupM og WPP; verdens ledende gruppering innenfor kommunikasjonstjenester. Maxus er det byrånettverket som har vokst mest de siste 5 årene.

Trigges du av høyt tempo, håndtering av mange prosjekter samtidig og alltid opptatt av å gi kunden den beste service? Er du i tillegg en sosial person med kommersiell teft som liker å jobbe i team? Da er du kanskje vår neste medarbeider!

Broadcast og digitale plannere

Planner i Maxus jobber i team med våre rådgivere. Sammen lager vi de mest effektive kampanjene for våre kunder. Som planner har du hovedansvaret for prioritering av medier basert på budsjettrammene, du har ansvar for kampanjeforhandlinger og den detaljerte medieplanen.

En god planner er strukturert, nøyaktig og opptatt av å levere høy kvalitet i arbeidet. Du elsker å jobbe med tall, se sammenhenger og ha blikk for detaljer.

Vi er på jakt etter folk med minimum 1 års erfaring innenfor broadcast- elle digitalt arbeid. Har du jobbet med noen av verktøyene vi bruker som Trinity, K2, AdvantEdge, Adform, Sizmek eller Forbruker & Media, er det en fordel. Du behersker Excel og PowerPoint godt.

Vil du vite mer om broadcast planner stillingen, ta kontakt med broadcast ansvarlig Marte Trondsen, mobil: 971 55 330.

Vil du vite mer om digital planner stillingen, ta kontakt med digitalt ansvarlig Kjersti Hagen Risberg, mobil: 930 11 049.

Søknad sendes til: norway@maxusglobal.com

Søknadsfrist: snarest

Medierådgiver

Medierådgivere i Maxus jobber multimedialt, og har kundeansvar. Det betyr at du har ansvaret for kundens kommunikasjons- og mediestrategi, du evner å sette deg inn i kundens markeds situasjon, målgrupper og konkurrenter. Du definerer kommunikasjonsmålsettinger, kanalprioriteringer og sammen med planner utvikler den optimale kommunikasjonsplanen.

Du har god forståelse for de ulike mediekanalenes styrker og svakheter. Du er interessert i ny teknologi og hvordan kundene kan utnytte denne i forhold til gode og effektive kommunikasjonsløsninger. Du er opptatt av resultater og hvordan vi kontinuerlig kan forbedre effekten av våre kunders kommunikasjonsarbeid.

Vi er på jakt etter en rådgiver med høyere utdannelse og minimum 3 års erfaring fra tilsvarende arbeid enten fra medie-/reklamebyrå, mediekanal eller kunde. Har du jobbet som rådgiver på en spesifikk kanal, typisk broadcast eller digitalt er dette også en relevant erfaring. Du er familiær med innsiktsverktøy som Forbruker & Media, Addynamix etc. Teamarbeid, kundeservice og engasjement ligger i ryggmargen. Er du i tillegg nysgjerrig, initiativrik og forretningsorientert –ikke nøl med å ta kontakt!

Vil du vite mer om stillingen, ta kontakt med daglig leder Cecilie Faye, mobil: 913 21 504 Søknad sendes til norway@maxusglobal.com Søknadsfrist: snarest

Les mer om oss her på nettsiden vår, eller på vår Facebookside www.facebook.com/maxusnorway

Fakta først, deretter rådgivning

By Arber on 23/10/2014

Tilbake på skolebenken, i Chile vel å merke, leste jeg forleden dag en meget interessant artikkel om bevisbasert management. Den omhandlet hvordan dagens ledere altfor ofte baserer avgjørelsene sine på enten intuisjon, erfaring, forutinntatte ideer – altså subjektivt – mens harde fakta både neglisjeres og søkes ikke. Artikkelen ble skrevet av Jeffrey Pfeffer og Robert I. Sutton og publisert i Standford Social Innovation Review i 2006. Et Google-søk burde gjøre susen. De mener ledelsesfaget er modent for en forandring (tilsynelatende til det bedre) i form av bevisbasert metodikk. Tross alt, det gjorde underverker for medisinfaget, hvor hele konseptet stammer fra. I artikkel lister de opp 6 overordnede handlinger som tilrettelegger for bevisbasert ledelse: krev faktaene, vær bevisst på forutinntatte ideer, tenk igjennom dine antakelser, unngå tilfeldig benchmarking, vit når fortiden er forbi, tilrettelegg for en visdomsholdning («acting with knowledge while doubting what you know»). Nå tenker du sikkert: «Kult nok, men hvordan relaterer dette seg til mediebransjen?» Les litt til så skal jeg forklare nærmere.

Noe av det første jeg la merke til i tiden min hos Maxus var deres interesse for tall. Jeg snakker ikke om grønne og røde tall, men statistikk, rapporter og liknende. Utenforstående tenker kanskje at mediebransjen drives av cowboyer som spiser kreativitet til frokost, lunsj og middag for så å stole på magefølelsen og bekrefte den med et glass champagne. Dette stemmer selvsagt ikke. Selv om det er enkelt å si om en kampanje gikk bra eller dårlig – tjente du penger eller ikke – er det noe mer utfordrende å finne svaret på «hvorfor» og spesielt de underliggende årsakene. Å vite dette når du sitter i et kundemøte kan utgjøre forskjellen på tillit og mistillit, enighet og uenighet. Dette oppdaget jeg ved første kundemøte jeg fikk delta på. På forespørsel fra kunden tilrettela Cecilie for en strategisk brainstorming, men hadde på forhånd utarbeidet noen håndfaste anbefalinger. Jeg hadde uken i forkant levert noen rapporter til rådgiverne som jeg ikke trodde skulle se jordens overflate igjen, men plutselig dukket de opp på møtet. Først en forklaring, etterfulgt av et sammendrag av en analyse og avsluttet med en anbefaling. Tillit og enighet … check! En klassisk oppskrift i den akademiske verden, men noe mer uvanlig i næringslivet skal vi tro Pfeffer og Sutton.

I dagens medieverden har de fleste etablerte aktører tilgang på verktøy som tillater dem å hente ut tall og objektive data. Spørsmålet er om du velger å bruke dette aktivt i arbeidshverdagen, hvordan du eventuelt gjør det, og hvor dypt du graver. Jeg tror det er nettopp dette som skiller rådgivere fra hverandre. Noen velger å kun stole på tilegnet erfaring, noen lener seg blindt på tallene, mens andre bruker det ene til å komplimentere det andre. Jeg er glad for at jeg fikk oppleve et miljø der sistnevnte var en kultur. Maxus var tidligere tunge på DM (direct marketing), men innså raskt at digitaliseringen var et faktum og irreversibel, herunder sosiale medier også, og adapterte raskt til virkeligheten. I en hverdag der det som var «hot» i går brått kan være «not» i morgen, er det viktig å kunne handle raskt. En av kritikkene som er rettet mot bevisbasert management er at det er svært tidskrevende. På den annen side, vi har allerede velfungerende verktøy som henter ut, og at på til analyserer, dataene for deg på et blunk. Hvordan du velger å tolke disse og agere utgjør som sagt forskjellen.

Category: Maxus | Comments...

Maxus har vunnet nordisk pitch for L’Oréal!

By Kristian on 20/10/2014

 

L’ORÉAL og MAXUS inngår samarbeid

Etter en Nordisk media-pitch har vi i Maxus blitt valgt som deres nye mediepartner, for alle selskapets divisjoner og land i Norden.

«Vi har hatt et sterkt og produktivt samarbeid med PHD siden 2011, men tror at dette er et riktig tidspunkt for oss å gjøre en endring. Et medialandskap i rask utvikling utfordrer oss til å være innovative og finne nye måter å kommunisere med forbrukeren på. Vi tror at Maxus er det byrået som er best rustet til å navigere vårt selskap gjennom denne perioden med endring» sier administrerende direktør for L’Oréal Norden, Mark Prestwich.

«Vi ser virkelig frem til å begynne å jobbe med L’Oréal på ett nordisk nivå fra 1.januar 2015. Det har vært en spennende, innovativ og ikke minst en veldig lærerik og givende prosess!» uttaler CEO i Maxus Nathalie Eyde Warembourg.

Jonas Hemmingsen, CEO GroupM Nordic sa følgende: «Etter en lang og grundig prosess er vi meget fornøyde med å ha utvidet GroupM sitt samarbeid med L’Oréal. Maxus viste at de er et av verdens beste byråer innen både innen digitale og tradisjonelle medier og at de behersker hele spekteret rundt kommunikasjonsplanlegging til fingerspissene”.

Om L’Oreal:
L’Oréal har vært dedikert til skjønnhet i over 105 år. Med en unik portfolio bestående av 28 internasjonale, mangfoldige og komplementære merkevarer, genererte gruppen salg for over 23 milliarder euro i 2013 og har  77500 ansatte verden over. Som et ledende kosmetikkselskap er L’Oréal til stede på kryss av flere markeder: massemarkedet, salonger, eksklusive varehus og apotek. Vitenskap og innovasjon er selve kjernen i L’Oréal, hvor vi har over 4000 vitenskapsmenn- og kvinner på forskningssentre rundt omkring i verden. I Norden har L’Oréal over 800 ansatte fordelt på kontorer i København, Stockholm, Helsinki og Oslo.

Category: Maxus | Comments...

Tv oppdatering

By Marte on 17/10/2014

Det er ingen tvil om at Tv fortsatt har mange seere, men:
1) Hvem er det egentlig som ser på Tv?
2) Hvor lenge ser vi på Tv?
3) Hvilke kanaler ser vi på?
4) Hva ser vi på Tv?

1) Hvem er det egentlig som ser på Tv?
Svaret på det første spørsmålet er “alle”, selv om det skjer endringer, men det er fortsatt en veldig liten del av Norges befolkning som aldri ser på Tv. Og de aller fleste ser på lineær Tv, når det blir sendt. Noen ser i opptak og noen få ser bare på online-Tv.

Grafen viser relativ seerandel mellom de største kommersielle kanalhusene og viser at de forskjellige kanalhusene har en ganske ulik aldersprofil.

TV2-gruppen har den klart eldste profilen. SBSDiscovery og MTG har ganske like profiler, men MTG har litt flere eldre seere enn SBS Discovery. FOX har ingen klar profil, men er jevn i alle aldersgruppene.


2) Hvor lenge ser vi på Tv?
Tabellen under viser utviklingen i minutter sett på Tv fra 2011 og til nå i år:

I tabellen ser man at vi ser 17 minutter mindre på Tv, enn vi gjorde for 3 år siden. Men hver nordmann ser fortsatt i snitt 2 timer og 38 minutter på Tv hver eneste dag!! Og det er faktisk 11% av et døgn, eller 15-16% av tiden vi er våkne.

Hvis vi ser på de ulike alderskategoriene ser 12-29 åringene 28 minutter mindre på lineær Tv hver dag, sammenlignet med 2011, men det betyr jo ikke at de har sluttet å se på Tv, de ser fortsatt 1 time og 42 minutter i snitt på lineær Tv – hver dag og på online Tv i tillegg.
30-44 åringene ser i snitt 15 minutter mindre på Tv, og det betyr at de ser 2 timer og 31 minutter på lineær Tv hver dag i 2014.
45-59 åringene ser i snitt 10 minutter mindre på Tv, men de ser hele 2 timer og 55 minutter på Tv hver dag.
De som er over 60 år, ser 10 minutter mer på Tv i dag, enn for 3 år siden og de bruker 3 timer og 58 minutter hver dag på Tv-seing.

3) Hvilke kanaler ser vi på?

Grafen nedenfor viser utvikling i seerandel per dag, per kanal i høst, i målgruppen P12+

Peakene hos TV2-gruppen er seing på fredag og lørdag fra uke 36.
SBS Discovery utfordrer TV2-gruppen om dagen er like store som TV2-gruppen i målgruppen P12+ søndag i uke 35, og større enn TV2 søndag i uke 36+37+38 og på tirsdag i uke 36+39.

Hvis vi ser i den kommersielle målgruppen P15-50:

 

I denne målgruppen er også TV2 sterkest på fredager og lørdager, men blir pustet kraftig i nakken av SBS Discovery de andre dagene i uken. I noen av ukene er som dere ser SBS Discovery størst fra søndag til torsdag!

4) Hva ser vi på Tv?

De største Tv-kanalene har nå kommet godt i gang med egenproduksjonene sine og både TV2 og TVNorge har høye seertall på mange av sine storsatsinger:

Sektor Gruppen har kåret ÅRETS GULLKAMPANJE

By Nathalie on 13/10/2014

I forbindelse med den 17. årskonferansen i Sektor Gruppen ble det kåret Årets Gullkampanje.

Utmerkelsen går til det senter som har oppnådd best resultatet ift. egne målsettinger innen omsetning, kundebesøk, og hvorvidt kampanjen og senterledelsen har skapt engasjement i butikkene som evner å ta kampanjens utforming og dramatisering helt ut. Og ikke minst kan kampanjen være til inspirasjon for andre Sektor-sentre.

Juryens arbeid var ganske krevende. Det kom bidrag fra nesten alle sentrene. De aller fleste har lagt mye jobb i innsendelsen, jobbet godt med dokumentasjonen, mål, omsetningstall, besøkstall og medieeffekt. Innsendelsene viser at Sektor-sentrene ligger generelt på et meget høyt kampanjenivå.

Og viktigst av alt: kampanjetanken, helheten og salgsmålene er gjennomgående i fokus. Her er det mye godt senterhåndtverk!

Vinneren ble Magasinet Drammen med kampanje “shoppingfestival”

De nominerte var:

  • Trekanten for bidraget «barnas drømmedag»: Senteret har valgt å konsentrere seg om en helt klart definert målgruppe som er stor i markedsområdet. Samtidig ekskluderte man andre kundegrupper helt bevisst i kampanjeperioden. Friskt og sjarmerende gjennomført.
  • Magasinet Drammen for bidraget «shoppingfestival»: Kampanjen er utviklet og gjennomført i alle ledd, helt ned til de små detaljer. En begeistrende og munter kreativ løsning som har høy oppmerksomhet, er lett å like og som klart signaliserer at det virkelig skjer noe i senteret.
    Kampanjen beveger seg visuelt noe på siden av senterets kommunikasjonskonsept, men er innenfor rammene for følelse av storby. Det kreative grepet tilhører både gjøglernes plass i bybildet og en sterk salgskampanjes behov for å skille seg fra den løpende markedsføringen.
  • Bryn senter for bidraget «helse og velværedager»: Senteret har bevist at det går an å knytte helse og handel sammen og ikke minst våge å lage en kampanje basert på noe annet enn selve senteret. De har på alvor grepet fatt i et unikt argument og kjørt det frem. Meget godt gjennomført og en bruk av kommunikasjonskonseptet som flere bør merke seg.

Ukes nyheter innen sosiale medier #41

By Kristian on 13/10/2014

 

Hei
Vi kommer ukentlig til å legge ut det vi mener er de mest spennende sakene innen sosiale medier.

Her er ukens saker:

Facebook lar deg nå annonsere basert på hvor forbrukeren er eller har vært nylig!
Facebook lanserer nå ett adsprodukt som heter Local Awerness ads. Dette går ut på at man setter inn adressen til bedriften og velger radius du ønsker å nå. Du kan også bruke resten av Facebooks utmerkede målrettingsmoduler samtidig.
Dette åpner for store muligheter for f.eks FMCG, Eiendom og andre bransjer som ønsker at du skal inn i en butikk, gå på visning osv for å gjennomføre kjøp.
http://mashable.com/2014/10/07/facebook-location-based-ads/
 
Amazon presenterer nok ett spennende sammarbeid med Twitter
Amazon lanserer på twitter en spennede e-commerce mulighet.
Man kan nå med å nevne #AmazonWishList og en link til produktet(evt ved å svare på en tweet fra dem)
automatisk få varen lagt til i din ønskeliste på Amazon, om varen er på lager og hvordan du får kjøpt dette. Dette er en meget spennende mulighet som gjør veien til kjøp betraktelig kortere.
Facebook med nett til “alle”!
Facebook planlegger å bygge gigantiske droner for å bringe internett til steder i verden hvor man har dårlig eller ingen tilgang til det.
De har også begynt med å gi gratis internett til en del skoleelever i USA.

Er det mulig å predikere effekten av endret mediemiks for en kampanje?

By Cecilie on 09/10/2014

Høy summing fra glade og oppstemte mennesker møter meg i en fullsatt Bølgen og Moi på Briskeby denne regnfulle oktober morgenen. Det er igjen klart for ROMI-breakfast, der det er en herlig miks av folk fra annonsør, medier, reklame- og mediebyråer som møtes til inspirasjon og diskusjon.

Dagens tema handler om effektmålinger, og et spørsmål Pål Børresen i Schibsted Media Group stilte for 5 år siden –hvordan kan vi isolere kanaleffekter, og ikke minst: hvordan kan vi predikere effekt av endret mediemiks? Etter lang tids forskning på professornivå, har Schibsted sammen med Penetrace utviklet en matematisk modell, Media Dynamics. Og en matematisk modell er kjærkommen, vi vet jo alle at det er store utfordringer knyttet til recall tester –for vi husker jo ikke hvor vi så reklamen, bare at vi så den ett eller annet sted!

Media Dynamics tar utgangspunkt i statistiske beregner ift hvor mange som sannsynligvis er blitt eksponert for reklamen. Man spør altså ikke panelet om hvor man har sett reklamen. Det man derimot spør panelet om, er de ulike KPI’ene kampanjen måles mot, typisk kjennskap, prøvet andel osv. Dette kobles så opp mot den faktiske medieplanen som kjøres. De samme spørsmålene stilles til panelet på ukesnivå, slik at man klart ser trenden i KPI utvikling over tid, koblet mot medieinvesteringene. Så ved hjelp av statistiske beregninger, en medieplan og panelets oppfattelse av en merkevare over tid, kan vi leke oss med budsjettstørrelser i ulike kanaler og predikere utfall uker fremover, gitt ulike scenarier i medieinvesteringer. Fiffi verktøy, som overtid vil gi mye læring i hvordan markedet påvirkes av reklame fra nettopp din merkevare!

Etter en intens time, var det fremdeles en oppstemt gjeng som forlot lokalet på Briskeby, med mange tanker og ideer i hodet, noen spørsmålstegn, men mest av alt ny energi til å fortsatt optimalisere og lære av alle kampanjene og aktivitetene vi investerer i hver dag.

Category: Maxus | Comments...

Svensk design med en grønn sjel

By Kristian on 08/10/2014

Nå som kulden setter inn for alvor, er det deilig å pakke seg inn i ull og gode, varme klær.

Gudrun Sjödéns nye vinterkolleksjon er inspirert av nordisk natur og som alle deres kolleksjoner, laget med en grunntanke i langsiktig design. Miljøbevissthet er en av grunnstenene hos Gudrun Sjödén, og de mener at første skritt mot negativ miljøpåvirkning er å ikke forbruke så mye. Derfor etterstreber de å tenke langsiktig, og bruke plagg med god slitestyrke og tidløs design. Som bedrift vet de at de har stor mulighet til å påvirke, og derfor skal tanken på miljøet være en naturlig del i alle beslutningsprosesser.

Gudrun Sjödén har to butikker i Oslo, i Nedre Slottsgate 15 og i Markveien 51. Bor du ikke i Oslo, har de en fantastisk fin og inspirerende nettbutikk: Gudrun Sjödén

 

 
maxus mouth

Tagger

Kategorier

Søk


Arkiv