Vår blogg - Megafon

Vi blogger om mote og trender

By Nathalie on 28/02/2015

Vi er opptatt av mote og trender, følger med og blogger om det på tumblr sammen med fashionistas fra Maxus kontorer i verden.

En god anledning for oss til å vise den Skandinavisk, og Norske, minimalism og enkelhet.

Sjekk vår siste innlegg om Tom Wood nyeste kolleksjon og les om Fashion week i Spania blant annet.

Tom Wood Spring / summer 2015 collection

Tv-året begynner bra!

By Marte on 06/02/2015

Et nytt år byr på nye muligheter og det er alltid spennende å se hvordan nye og "gamle" Tv-konsepter klarer seg i en ny sesong.

Da vårtablåene ble presentert var det ingen tvil om at både TV2 og SBS Discovery ønsket å fortsette "Tv-krigen". Kanalene har aldri før presentert så mange egenproduksjoner i en sesong. I tillegg hadde NRK begynt å kjenne på konkurransen, med tapte andeler i høstsesongen, så de ønsket å melde seg på med flere ny-satsinger. Dette gjorde det ikke enklere for lillebror MTG som har tapt andeler de siste sesongene. Nå har de fått ny ledelse som ønsker å sette sitt preg på tablået og selvfølgelig snu synkende andeler.

Nå er januar over og vi har fått en liten indikasjon på hvordan slaget om Tv-seerne utvikler seg, men kampen er på ingen måte over - vårsesongen har bare så vidt begynt. Foreløpig er NRK den store vinneren med Kampen om Tungtvannet, Anno, Vintersport og helgeunderholdning. Med VM i flere vinteridretter som nå kommer på løpende bånd har de tenkt å fortsette å underholde seerne.

49,6% av all Tv-seing i Norge i januar gikk til NRK totalt:

Det er NRK totalt som har tatt litt andeler i 12+, mens både TV2 gruppen og SBS Discovery har mer eller mindre like andeler som i fjor. MTG og FOX er noe tilbake.

Hvis vi ser på den kommersielt interessante målgruppen P15-50 er seerandelene fordelt slik:

Her ser vi at både NRK totalt og TV2 gruppen har økt andelene sammenlignet med januar i fjor og at alle andre kanaler er noe tilbake.

 

Totalt så vi 213 minutter på Tv i januar, det er en økning på 6 minutter sammenlignet med i fjor. I målgruppen P15-50 så vi 168 minutter på Tv i januar, det er en økning på 3 minutter sammenlignet med i fjor.

 

Programmer

NRK dominerer hvis vi ser på mest sette programmer i januar og har over 18 programmer som har blitt sett av mer enn 1 million seere! I tillegg til Kampen om Tungtvannet (snitt på over 1,3 millioner seere) som dere kan lese mer om i forrige blogg-innelgg, har både Mesternes Mester og Nytt på Nytt hatt et snitt på over 1,2 millioner seere i januar og både Lørdagsrevyen og Søndagsrevyen har et snitt på over 900 000 seere.

Anno har i januar et snitt på 790 000 seere, Hver gang vi møtes på TV2 har et snitt på 738 000 seere og Tjukken og Lillemor har et snitt på 703 000 seere.

Mest sette enkeltepisode på TV2 er Hver gang vi møtes med 875 000 seere.

Mest sette program på TVN er På liv og død med 300 000 seere i snitt, mest sette enkeltepisode ble sett av 347 000.

Mest sette program på TV3 er Luksusfellen med 208 000 seere i snitt, mest sette episode ble sett av 224 000.

Category: TV | Comments...
Kampen_om_tungtvannet

TV konsumeres på nett og i opptak!

By Nathalie on 03/02/2015

Halvparten av tv-seeingen i Norge endte hos NRK i januar med en markedsandel på 49,6%.

Mange kommersielle tv-kanaler hadde ikke regnet med at NRK kom til å få så stor suksess med både "Anno" og "Kampen om tungtvannet" i tillegg til sterk helgeunderholdning. Over 1,2 millioner nordmenn så siste episode av "Kampen om Tungtvannet" som også har fått bred dekning i medier. Det har gått et historisk sus over Norge de siste ukene.

Ser man på alle seere under ett, de som så live, i reprise, i opptak og på nett hadde serien 1.346.000 seere i snitt pr episode.

Det som har vekket min oppmerksomhet er det man kaller Total Screen Rating (TSR) og spesielt den voksende andel av seere som ikke så serien live eller i reprise.
Men først om TSR, dette måler alle seere;

  • de som så live når NRK valgte å sende serien på søndag kveld,
  • de som så i opptak inntil 7 dager etter første sending (og der vil tallene øke fremover siden sist episode er 1 dag gammel),
  • reprise seing
  • nett tv-seing.

På den måte kan NRK flagget med et snitt på 1,7 millioner seere per episode. Det er stort for Norge når sport og spesielt vintersport er det som pleier å treffe Nordmenn i deres hjerte.

 

For det andre synes jeg at våre nye vaner er spennende. I snitt har 27% av seere ikke sett serien live, og av disse så 8% den på nett. 10% av seere på de første episodene har sett på nett og over 13% i opptak.


Det er for meg den nye fremtiden for tv seing; når jeg selv vil, når jeg selv kan. Denne utviklingen tror jeg kommer til å vokse enda fortere fremover og det blir spennende å følge med.

Maybelline - Faces of New York

By Magdalena on 28/01/2015

Maybelline New York fyller 100 år i mai. I den forbindelse har vi satt i gang en storstilt kampanje som tar for seg ett ansikt, ti antrekk, ti steder i New York og gir deg «100 faces of New York». Maybelline ble født i New York og har sin identitet her. Brandet er ungt, hipt og edgy – som New York. Nå tar vi dette konseptet til Norden og lanserer en Norsk frontfigur, Julie som arbeider som fashion designer og bor i SOHO. Kampanjen starter denne uken med film og FB: https://www.facebook.com/Maybelline.Norge?fref=ts Du kan også bli med i konkurransen om å vinne billetter til New York: http://blog.maybelline.no/competition/facesofny?p=wp_20150126_facesofny Følg med og bli inspirert du også!

 

Se kampanjefilmen her:https://www.youtube.com/watch?v=F8xlBPkrKUI#t=66

Hva skjer på internett og hva gjør vi?

By Kjersti on 23/01/2015

96 % av befolkningen har tilgang til Internett, og Nordmenn oppgir at de i snitt  bruker 137 minutter per dag der. 110 minutter skiller den yngste og den eldste aldersgruppen.

I snitt bruker vi 2,4 apparater med internett-tilgang i løpet av en dag og andelen mediebrett holder seg stabil med 61 %. Det primære bruksstedet er i stua (89 %).

Facebook brukes fortsatt av «alle»: 79 % ukentlig bruk (som i forrige kvartal) og bruksfrekvensen er høy i alle aldersgrupper. 

Netflix holder seg stabil med 26 % ukentlig bruk (fra 25% i forrige kvartal). 72 % av de som ser Netflix minst månedlig har sett Netflix på TV-skjermen, deretter følger dataskjerm (45 %) og nettbrett (38 %).

41 % oppgir å ha betalt for å se TV/film eller serier over Internett.  

(Kilde: Interbuss Q4, 2014).

Hvis du sjekker denne linken http://pennystocks.la/internet-in-real-time/ kan du også ser "live" hva som skjer på de ulike sosiale mediene mht opplastninger, oppdateringer, likes og videoinnhold.

Noen fakta:

Hver time blir det lastet opp nesten 3 måneder med video på YouTube og vi ser over 2 millioner timer med video i løpet av en time.

Hver time googles det over 4 millioner ganger, noe som genererer over 14 millioner dollar i annonseomsetning for Google!

Hver time publiseres det over 20,000 bloggposter på WordPress.

På Facebook har vi «liket» noe 47 millioner ganger i løpet av en time, vi har publisert 50 millioner poster og overført over 5000 GB med data.

I løpet av en time på Internett har vi likt nesten 17 millioner bilder på Instagram og lastet opp over 600,000 nye bilder.  (Kilde: hanspetterinfo.com)

Dette er tall for hele verden og ikke "sanntid", men innsamlede data.

Knorr saus sponser 4 stjerners middag

By Camilla on 20/01/2015

 

Mandag 12.januar var det premiere på "4 stjerners middag" hos TVNorge, og programmet hadde sitt beste seertall på over 5 år.I snitt var det 248 000 som fikk med seg første episode, og dette er gode nyheter for Knorr sauser som har bestemt seg for å sponse programmet i år. De vil vise sine sponsorplakater i 9 uker fremover, til midten av mars, og vi er spente på resultatene! 

Knorr sine sauser har vunnet flere kåringer de siste årene, blant annet har både bèarnaise sausen og fløtesausen vunnet "Best i test" av Nielsen Consumer Research undersøkelser.

Category: TV | Comments...

Hanne Pedersen fra E24 er "årets medieselger 2014"

By Cecilie on 16/01/2015

Hanne Pedersen fra E24 ble torsdag kåret til Årets Medieselger under MedieDagen 2015. Hun danket dermed ut de fire andre medieselgerne på shortlist; Erling Hjorthaug fra Widespace, Hanne Hafstad fra JCDecaux, Marius Valle fra JCDecaux og Ola Tveit fra Nettavisen.

Juryleder Camilla Torvik leste fra jurybegrunnelsen; «Hos denne selgeren er du i trygge hender. Vedkommende setter innsikt i høysetet og leverer en service utover det vanlige. Hun er  i forkant i oppfølgingsfasen og er profesjonell.»

Vi gratulerer Hanne Pedersen med utmerkelsen!

Category: Event | Tags: medieselger | Comments...

Disse kan bli årets medieselger

By Cecilie on 14/01/2015

Widespace, E24, Nettavisen og JC Decaux kjemper om å ha årets medieselger.

 

«Purple People Award» deles ut under Mediedagen 2015 torsdag 15. januar. For ellevte gang kåres årets beste medieselger og juryen har nominert fem personer:

  • Erling Hjorthaug (Widespace)
  • Hanne Hafstad (JCDecaux)
  • Hanne Pedersen (E24)
  • Marius Valle (JCDecaux)
  • Ola Tveit (Nettavisen)

 - De nominerte utmerker seg med servicegrad utover det vanlige, og leverer på faglig kvalitet. Profesjonalitet gjennom deling av innsikt er svært viktig. Evnen til å forstå mediets rolle i en større sammenheng og i et paid, owned & earned-perspektiv er også kritisk, sier juryleder Camilla Torvik i Mindshare.

JCDecaux har to av sine ansattepå nominasjonslistem og er en gjenganger både blant de nominerte og blant vinnerne. De øvrige nominerte kommer fra digitalsfæren.

- Det stilles stadig sterkere krav til de digitale selgerne, nå som digitalt er en etablert mediekanal. Her er det stadig flere som leverer på høyt nivå, sier juryleder Camilla Torvik fra Mindshare.

I fjor ble det for første gang bli tildelt en hederspris til en salgsorganisasjon som juryen mener har bidratt ekstra mye til å høyne det mediefaglige nivået i bransjen. I fjor var det JCDecaux som ble roset for sin innsats over mange år. Juryen varsler at det også i år er en salgsorganisasjon som har utmerket seg nok til å få en ekstra anerkjennelse.

Årets jury har foruten Camilla Torvik, Account Director i Mindshare, bestått av Kim Syvaldsen Øren, Account Director i MEC, Cecilie Faye, Daglig leder/COO i Maxus, Marianne Massaiu, Broadcast Manager i MediaCom og Peer Morten Løchting, Account Director i Mindshare.

Tidligere vinnere av prisen er Heidi Kalmo, Erik Eckbo, Ellen Cabrinetti Meum, Richard Stephen John, Trond Juliussen, Bjørn A. Sandtrøen, Gretha Nicolaysen, Gareth Williams, Siri Børsum og Torgeir Johannessen.

Category: Event | Tags: medieselger | Comments...

Lyst til å komme i bedre form?

By Marte on 07/01/2015

Fitness24Seven er nå ute med en januartilbud - meld deg inn i dag og du kan trene døgnet rundt for kun 149,- per måned.

Kampanjen kan du se på Web-Tv, Utendørs og høre på Radio.

Takk for et innholdsrikt 2014!

By Cecilie on 30/12/2014

Kjære kunde og samarbeidspartner!

Atter et år et omme, og igjen må vi si: Du verden så fort dette året har gått! Det er jo både på godt og vondt vi sier det -godt fordi det betyr at vi igjen har hatt et forrykende år, med mange morsomme utfordringer og gjøremål, mye gøy og mye morsomt som skjer -og da flyr jo tiden av gårde! Vondt fordi vi kanskje ikke i stor nok grad får stoppet opp og kjent på hvor utrolig morsomt det er å jobbe i Maxus, hvor utrolig mye bra vi gjør sammen med alle dere og alle de fine suksesshistoriene vi er med på å skape.

2014 har vært et begivenhetsrikt år for oss i Maxus. Vi har hatt et godt år, med et godt resultat, takket være flinke og iherdige medarbeidere. Vi har vunnet flere nye kunder og prosjekter, vi kom blant topp fem i Medieprisen 2014 for casene Prøv min hybrid (Toyota) #bestof#FjordNorway (Fjord Norge) og ikke minst har vi igjen fått bekreftet gjennom KTI undersøkelsen vår i høst at dere er godt fornøyde med den jobben vi gjør sammen dere. Dette er vi svært stolte av.

2015 blir et spennende år. Mediebildet er i kontinuerlig endring. Vi skal, sammen med dere, utvikle god og effektiv kommunikasjon på nye plattformer, teste og lære. Maxus sin misjon er Lean into change -med det mener vi at vi skal omfavne alt det nye, være nysgjerrig på muligheter og sammen med dere finne de mest effektive kommunikasjonsformene for å styrke nettopp din merekvare, posisjon og salg.

2015 vil bære preg av et enda sterkere mobilmarked, der e-handel på telefon og nettbrett trolig vil få god vekst i året som kommer. BankID har kommet i en ny versjon som ikke lenger krever Java. Dette vil forenkle kjøp fra smarttelefonen, som igjen betyr lavere terskel og økt bruk for e-handel via denne plattformen. Flere og flere nettsider har mobiltilpassede sider eller vil få det i løpet av 2015. Mobilvennlige nettbutikker i kombinasjon med mobilvennlige betalingsløsninger, vil gjøre mobilhandel mer attraktivt for folk flest. Vi bistår for at dere skal tilpasse dere disse endringene i kjøpsmønsteret.

Sammen skal vi Lean into change. Vi gleder oss til et spennende og morsomt 2015!

GODT NYTT ÅR!Takk til alle våre kunder!

Category: Maxus | Tags: Mobil | Comments...
 
maxus mouth

Tagger

Kategorier

Søk


Arkiv